مقدمه

پرداخت‌های اقساطی، دارای 4 مولفه اصلی می‌باشند:

تسهیلات گیرنده: اشخاص حقیقی یا حقوقی که بر اساس میزان اعتبار نزد ضامن، میتوانند تسهیلات متناسب با شرایط خود را دریافت نمایند و در موعد مقرر اقساط خود را پرداخت کنند.

ضامن: که پیرو قراردادی که با خریداران متقاضی دارد، طبق اصول مورد نظر خود، عملکرد خریدار را تا سقف معینی ضمانت می‌کند. در صورت عدم وجود ضامن، تسهیلات دهنده خودش میزان اعتبار اعطایی را تعیین می‌کند.

تسهیلات دهنده: که طبق قراردادی که با ضامن و فروشنده دارد، تسهیلات اعتباری یا نقدی را با شرایط بازپرداخت مشخص هنگام خرید در اختیار مشتری قرار می‌دهد. هم‌چنین محدودیت های محل مصرف تسهیلات (فروشندگان و محصولات) را تعیین می‌نماید.

فروشنده: که پیرو قراردادی که با تسهیلات دهنده دارد، اجناس یا خدمات خود را به صورت اقساطی به فروش می‌رساند.

در سرویس اقساط پاد، امکان تعریف شرایط مختلف وجود دارد و ممکن است در شرایطی، 2 یا 3 مولفه ادغام شوند.

تعاریف

قرارداد: موجودیتی است که نحوه‌ی تعامل طرفین یک قرارداد تسهیلاتی را مشخص می‌کند. در قرار داد تسهیلات دهنده، ضامن، فروشنده و خریدار مشخص می‌شوند ولی تمام اجزا در تعریف قرارداد الزامی‌نیستند و امکان ادغام نقش­ها نیز وجود دارد. هم‌چنین محدودیت‌های محل مصرف تسهیلات، دوره تنفس طرح بازپرداخت، نرخ سود، نرخ تضمین و زمان پایان قرارداد نیز در قرارداد ثبت و هر تسهیلات جدید مبتنی بر این قرارداد ارائه می‌گردد.

طرح بازپرداخت: هر قرارداد می‌تواند تعدادی طرح بازپرداخت داشته باشد که مشتری می‌تواند از میان آنها  طرح موردنظر خود را انتخاب نماید. تعداد اقساط، تاریخ سررسید، درصد سود، درصد پیش‌پرداخت و جریمه در طرح ثبت می‌گردد.

تسهیلات گیرنده: هویتی است که به واسطه‌ی وجود یک سپرده ی بلند مدت نزد بانک و ارائه درخواست استفاده از خدمات خرید آنلاین اقساطی در یکی از شعب بانک (ثبت نام در طرح)، تقاضای خرید کالا یا خدمات را دارد و با مراجعه به وب سایت فروشگاه طرف قرارداد خرید آنلاین اقساطی بانک، می‌تواند کالا یا خدمات را به صورت قسطی دریافت نماید.

مبلغ پیش پرداخت: مبلغ پیش پرداخت مبلغی است که فروشنده تمایل دارد هنگام خرید کالا و با هدایت خریدار به درگاه خرید آنلاین اقساطی و یا استفاده از موجودی نقدی کیف پول، از خریدار دریافت نماید. این مبلغ می‌تواند صفر باشد.

اقساط: لیستی شامل شماره قسط، مبلغ قابل پرداخت قسط و موعد پرداخت قسط می‌باشد که تسهیلات گیرنده باید به کسب و کار پرداخت نماید. در هنگام پرداخت هر قسط، یک فاکتور برابر با مبلغ پرداختی اقساط صادر می‌گردد. لازم به ذکر است، در صورت وجود جریمه، ابتدا فاکتور جریمه صادر و پرداخت شده و سپس اصل مبلغ پرداخت می‌گردد.

 

تسویه زودتر از موعد: کسب و کار لازم است لیستی جهت تسویه زودتر از موعد خریدار ارائه دهد و نسبت به تعداد اقساط باقیمانده مبلغ قابل پرداخت خریدار را مشخص نماید. تسهیلات گیرنده می‌تواند از طریق سامانه بانکداری مجازی یا مراجعه به شعبه، کل اقساط را تسویه نماید.

درگاه پرداخت آنلاین پاد :سایتی است متعلق به پاد که در آن خریدار پس از انتخاب موارد مورد خرید خود در سایت فروشنده، به آنجا هدایت شده و در صورت وجود ضامن، با هدایت به سامانه بانکداری مجازی و تایید هویت، مبلغ پیش پرداخت توسط خریدار پرداخت می‌شود و در نهایت بانک فروشنده را از نتیجه تراکنش آگاه می‌سازد.

در نمودار زیر روند کلی فرآیند فروش اقساطی، توسط کسب وکاری که سامانه‌ی خود را به سامانه‌ی فروش اقساطی متصل نموده، نشان داده شده است.

 

Figure 1 فرایند بهره گیری از درگاه فروش اقساطی

 

   نمای کلی

  1. دریافت لیست قراردادها توسط صاحب قرارداد(لیست قرارداد تسهیلات برای افراد دارای دسترسی به قرارداد)

  2. عضویت و لغو عضویت مشتری در قرارداد تسهیلات

  3. دریافت وضعیت عضویت کاربران عضو قرارداد تسهیلات
  4. بستن عضویت کاربر در قرارداد تسهیلات
  5. لیست طرح‌های بازپرداخت قابل استفاده
  6. ثبت طرح بازپرداخت پیش‌فرض کاربر در قرارداد تسهیلات
  7. تغییر طرح بازپرداخت تسهیلات
  8. محاسبه لیست اقساط بر مبنای طرح بازپرداخت
  9. لیست تسهیلات
  10. دریافت لیست تسهیلات توسط کارگزار قرارداد
  11. لیست خریدهای تسهیلاتی
  12. بروز‌رسانی جزئیات اقساط تسهیلات
  13. لیست اقساط
  14. دریافت لیست اقساط توسط کارگزار قرارداد
  15. پرداخت اقساط
  16. تسویه زودتر از موعد
  17. تمدید زمان بازپرداخت تسهیلات
  18. لغو تسهیلات و پرداخت فاکتور از طریق اعتبار حساب دیجیتال
  19. لیست اعتبارات تسهیلاتی تخصیص داده شده به مشتری
  20. گزارش مصرف اعتبار تسهیلاتی تخصیص داده شده به مشتری
  21. دریافت لیست جریمه توسط صاحب قرارداد
  22. گزارش مجموع اقساط و جریمه‌های قابل پرداخت
  23. گزارش تجمیعی تسهیلات کاربر به ازای قرارداد
  24. وضعیت استعلام‌های مشتری تسهیلات
  25. لیست قراردادهای قابل استفاده در پرداخت فاکتور
  26. پرداخت فاکتور با استفاده از تسهیلات
  27. معرفی درگاه پرداخت اقساطی(بدون سرویس)
  28. لیست توافق‌نامه‌های قرارداد تسهیلات
  29. تایید توافق‌نامه‌های قرارداد تسهیلات

 

برای دریافت مستند کامل سرویس به لینک زیر مراجعه فرمایید: 

دانلود کامل مستند راهکار تسهیلات

 

 

Clasor npm package version 2.1.4
به پادیوم قدرت داده اند:
pasargad
fanap
pod